FOTORUBRIEK nr. 1110
Meer dan een jaar lang, van mei 1940 tot mei 1941, heeft deze kapotgeschoten Franse tank (een z.g. DS Renaulttank) vr de boerderij van Van Rijthoven in de Laarstraat gestaan. De tank moet op 12 mei 1940 grote ravage hebben aangericht tussen een Duitse colonne, die uit de richting Middelbeers naar Diessen oprukte. Na door de Duitsers buiten gevecht te zijn gesteld, is de tank door de Franse militairen onder het dak van de brandende boerderij gereden, waarna de tank eveneens uitbrandde. Gust de Vries maakte op 17 mei 1941 deze foto.
Eerder geplaatste Fotorubrieken

Hieronder kunt u kiezen uit welk jaar u de fotorubrieken wilt zien met omschrijving. De eerste fotorubriek dateert van 12 januari 1978. Deze rubrieken zijn eerder verschenen in ons plaatselijk blad "DEUSONE". Wij hopen u er een plezier mee te doen om deze rubrieken nog eens te kunnen bekijken.
"Fotostichting Diessen"

Fotostichting Diessen 2021 GH.
20210509
Reageren op deze rubriek kan via info@erfgoeddiessen.nl via Facebook of via telefoonnummer 504 2413.
Cadeautip:

Franse tank bij rune van boerderij Van Rijthoven in de Laarstraat, 17 mei 1941.

De Franse tank en de afgebrande boerderij zijn onlangs door de Diessense kunstenaar Ton Derks verwerkt in een ontwerp voor de leuningen van de monumentale (door Reijrink Staalconstructie in cortenstaal gefabriceerde) brug in de Beerseweg over de Reusel. Ter nagedachtenis aan de Fransen heet de brug, die zojuist is onthuld, voortaan 12 mei 1940-brug. De brug is een initiatief van onze Stichting Erfgoed Diessen, die vindt dat de elf Franse militairen die op 12 mei 1940 in gevechten met de Duitsers in de nabijheid van de brug sneuvelden, na 81 jaar een passend eerbetoon verdienen. De gemeente Hilvarenbeek en de provincie Noord-Brabant zorgden voor de financiering. In Hers en geens dur Diessen deel 28 beschreef Wil Vennix in 12 mei 1940-brug: eerbetoon aan elf Franse helden de motieven en achtergronden van dit initiatief. In het oorlogsboek In bange en in blije dagen; Diessen in oorlogstijd 1940-1945 staan ooggetuigenverslagen van Diessenaren die de strijd van nabij hebben meegemaakt. Beide uitgaven zijn nog verkrijgbaar via de webshop van onze stichting. Vanaf 14 mei is op onze website www.erfgoeddiessen.nl een film van ons bestuurslid Ad van Korven te zien, waarin hij de voorgeschiedenis, de totstandkoming en de onthulling van de brug toont.