‘HERS EN GEENS DUR DIESSEN’ deel 26 komt eraan!

Op zondag 18 november a.s. wordt deel 26 van ‘Hers en geens dur Diessen’ officieel gepresenteerd. De presentatie vindt plaats tijdens een bijeenkomst in Ontmoetingscentrum Hercules. Ontvangst vanaf 13.00 uur, aanvang programma 13.15 uur. Iedereen is welkom en de toegang is gratis.

Een van de hoofdstukken is geschreven door Sjak Janssen en belicht de opkomst en teloorgang van het CDA: de stichting Comité Diessen Actief. Het CDA organiseerde op Tweede Kerstdag 1981 een folkmuziekfestival in manege Taxandria met de naam 'Kerstvolluk". Tot dan toe was er met Kerstmis niets te doen of te beleven. In 1983 werd de naam gewijzigd in "Sneeuwpop" en werd het een popfestival. Sjak beschrijft mooi alle hoogte- en dieptepunten van het festival, dat uiteindelijk in 2000 ophield te bestaan.

Andere onderwerpen in deel 26 behandelen de geschiedenis van Hercules en Deusone, die volgend jaar beide vijftig jaar bestaan. Daarnaast hebben we prachtige foto's van 't Diessens Broek en wordt een bijzonder boekje uit 1877 besproken.

"Fotostichting Diessen"
Persberichten over het boek "Hers en geens dur Diessen deel 26"

‘HERS EN GEENS DUR DIESSEN’ deel 26 komt eraan!

De presentatie zal muzikaal worden opgeluisterd door ‘Ralph & Friends’. Wil Vennix, bestuurslid van de Fotostichting en redacteur van Hers en geens dur Diessen, zal onder het motto ‘Wist u dat (nog)???’ terugblikken op vijftig jaar Deusone. Daarna zal het eerste exemplaar van deel 26 worden aangeboden.

Voor het eerst bestaat de redactie van Hers en geens dur Diessen uit drie personen: Ad van Korven was al jaren onmisbaar als degene die de opmaak van het boekje op professionele wijze verzorgt, vanaf deel 26 maakt hij ook formeel deel uit van de redactie, samen met Ad van Doormaal en Wil Vennix. Deel 26 heeft net als de vorige edities een zeer gevarieerde inhoud. De lezer wordt wederom meegenomen op een ontdekkingstocht ‘hers en geens’ door ons dorp:
•      Sneeuwpop, een smaakvol Kerstmenu; opkomst en teloorgang van het CDA: mede-oprichter en jarenlang bestuurslid Sjak
        Janssen blikt terug op het roemruchte Diessense muziekfestival Kerstvolluk, later omgedoopt in Sneeuwpop. Manege
        Taxandria fungeerde dertien jaar lang met Kerstmis als populair poppodium en trok duizenden bezoekers. Sjak beschrijft de
        hoogte- en dieptepunten van het festival door de jaren heen.

•     ’t Broek door de lens van drie fotografen: ‘t Diessens Broek was altijd al een belangrijk weidevogelgebied. Sinds 2010 is het
        teruggegeven aan de natuur. De fosfaatrijke grond is afgegraven en de Reusel meandert weer. Behalve voor planten en
        dieren is het ook een eldorado voor natuur- en landschapsfotografen. Drie van hen, Piet van Abeelen, Henk van Tilburg en
        Siem Zwaard, gunnen ons een blik door hun lenzen.
•      Stilstaan bij 50 jaar Deusone:
Volgend jaar is het een halve eeuw geleden dat Deusone werd opgericht. De eerste 25 à 30 jaar
        Baarschot, Haghorst en Diessen gebeurde, aan de orde kwam. Wil Vennix grasduint door de historie van Deusone aan de hand
        van opvallende gebeurtenissen, anekdotes, foto’s en herinneringen van oud-redactieleden.
•      Vijftig jaar Hercules: Bijna vijftig jaar geleden, op 10 april 1969, werd de eerste spade voor de bouw van Hercules in de grond
        en partycentrum dat we allemaal kennen. Ad van Doormaal belicht de geschiedenis van de ‘huiskamer van Diessen’.
•      Diessenaar schreef in 1877 ‘De Palmenzondag’; het zwarte wereldbeeld van een astmalijder: Sjef Vissers, een kleinzoon van
        burgemeester Lombarts, schreef kort voor zijn dood in 1878 een opmerkelijk boekje. Ton de Jong ontdekte dit manuscript
        onlangs op een veiling en doet verslag van de zwartgallige inhoud.

Deze verhalen worden royaal geïllustreerd met fraaie foto’s. Het boek kost slechts € 8,50 en voor diezelfde prijs zijn ook de vorige delen nog verkrijgbaar. Wie meerdere exemplaren koopt, krijgt korting. Het boek is vanaf 19 november te koop, o.a. bij de Heb!, tapperij/feesterij Bij Verhoeven, café D’n Horst en kantoorboekhandel Swaanen.
Persbericht 1  Persbericht 2  Persbericht 3
Persbericht 2
Sneeuwpop
Stilstaan bij 50 jaar Deusone
Persbericht 1
Zowel Deusone als Hercules bestaan een halve eeuw!

In 1969 werden twee belangrijke Diessense 'instituten' opgericht: Deusone en Hercules. Volgend jaar bestaan b
eide dus een halve eeuw. In Hers en geens dur Diessen deel 26 belichten we beide jubilea.

Ad van Doormaal beschrijft de geschiedenis van Hercules. Op 10 april 1969 werd de eerste spade voor de bouw van Hercules in de grond gestoken. Het begon als een simpel gymzaaltje, maar in de loop der jaren werd het uitgebouwd tot het sport-, ontmoetings- en partycentrum dat we allemaal kennen en dat onmisbaar is voor ons dorp.

Wil Vennix grasduint aan de hand van opvallende gebeurtenissen, anekdotes, foto’s en herinneringen van oud-redactieledenis door vijftig jaar Deusone. De eerste 25 à 30 jaar van zijn bestaan vervulde het blad een cruciale rol binnen de Diessense gemeenschap. Het was een podium waar alles wat in Baarschot, Haghorst en Diessen gebeurde, aan de orde kwam. Ergens rond de gemeentelijke herindeling in 1997 werd het steeds moeilijker om redacteuren te vinden en verloor het blad ook steeds meer abonnees. In 2013 stopte Deusone als papieren uitgave en ging het digitaal verder.

Persbericht 3
Drie beheerders van Hercules: Chris Aerts (vanaf 2002), Jos Vugts (1970-1986) en Frans van den Heuvel (1987-2001, de eerste vijf jaar als bedrijfsleider in dienst van Jan van Hoof van de Eikelaar, daarna tien jaar als exploitant).
De redactie eind jaren '70, met zittend v.l.n.r. Walter van Gestel, Marlies Hordijk, Jac Linnemans, Kobi Vingerhoets en Jan Timmermans. Staand Ton Derks, Ad van Doormaal, Bertrand Verhelst en Cees van Gils (Susz.).