Audry Hendrikx, Manager Dagelijkse Bankzaken van Rabobank Hart van Brabant bekijkt de foto. (Foto Gérard Hordijk).
BEURSVLOERMATCH AFGEHANDELD
Een van de ruim honderd matches tijdens de succesvolle Beursvloer Hilvarenbeek, die Verenigingsraad Diessen op 22 maart 2017 organiseerde, was die tussen Fotostichting Diessen en Rabobank Hart van Brabant. De Fotostichting zocht mensen die wilden helpen met het scannen van honderden foto’s. De Rabobank reageerde hierop tijdens de Beursvloer. Als tegenprestatie zou Fotostichting Diessen aan de bank een vergroting van een oude zwartwit foto van de Diessense Boerenleenbank uit haar collectie schenken. Twee werknemers van de bank scanden in hun vrije tijd een groot aantal foto’s. Hoewel de tegenprestatie al vaststond, was het nog steeds niet tot een afwikkeling van deze match gekomen. Vorige week was het zover. In het kantoor van Rabobank Hilvarenbeek overhandigde Fotostichtingvoorzitter Ad van Doormaal de vergroting aan Audry Hendrikx, Manager Dagelijkse Bankzaken.
De foto was gemaakt op 2 april 1966, toen de Boerenleenbank Diessen met een boerenovertrek overhuisde van een kantoortje bij de Boerenbond op de hoek Julianastraat/Laarstraat naar een nieuw kantoor aan de Echternachstraat. ‘Kassier’ Harrie van Gils wilde oude tradities graag levend houden en vroeg daarom aan de buurt de bank over te huizen met een boerenovertrek. Op deze foto heten de buurtbewoners de nieuwkomers van de bank welkom in de nieuwe buurt. Voor Audry is het heel bijzonder dat haar opa, Frans Hendrikx, ook op de foto staat als bestuurder van de Boerenleenbank.
Deze foto maakt onderdeel uit van een complete fotoreportage van deze boerenovertrek, die Fotostichting Diessen in 2009 in het boekje Hers en geens dur Diessen deel 17 heeft geplaatst.