FOTORUBRIEK nr. 1077
In 1940 zocht rector Diels van het Theresiaklooster leiders voor een nieuw op te richten jeugdbeweging voor jongens van 12 tot 17 jaar. Hij vroeg de Diessense jongemannen Janus van Heerbeek, Gust de Vries, Toon van Nieuwkuijk, Janus Hendrikx en Jan Klein Gunnewiek, allemaal vrienden van elkaar. Zij zeiden ja en daarmee werden ze de oprichters van een afdeling van De Jonge Wacht, de landelijke katholieke jeugdbeweging van die tijd. Het leek op de verkennerij, maar op een wat lager pitje. Ze trokken er elke zondag op uit met de jeugd, het veld en de bossen in als het maar enigszins weer was. Zo gingen ze in mei te voet naar de Oirschotse kapel, ze bouwden uitgebreide kerst- en paasgroepen in het patronaat. Tussendoor hield rector Diels zijn pastorale gesprekjes voor de groep. Aanvankelijk liet de Duitse bezetter de jeugdgroepen toe, maar naarmate er meer tegenwerking en verzet kwam, toonde men zich minder inschikkelijk en werd in oktober 1942 de hele Padvinderij inclusief de Jonge Wacht verboden. Meer over De Jonge Wacht kunt u lezen in Hers en geens dur Diessen deel 19 (2011) in het hoofdstuk ‘Mijn jeugd in Diessen (2)’ door Toon van Nieuwkuijk of in het Diessense oorlogsboek ‘In bange en in blije dagen’. Beide boeken zijn verkrijgbaar via onze stichting.
Op 8 juni 1941 poseerde de Diessense Jonge Wacht voor het patronaatsgebouw aan de Heuvelstraat/Kerkstraat. Dat was bij de installatie van een aantal nieuwe leden. Dat zijn de jongens met de witte overhemden en de witte linten. De anderen zijn oudere leden en leiders die niet uit Diessen komen. Gust de Vries, zelf ook op de foto, nam deze foto waarschijnlijk met de zelfontspanner. Mocht u namen weten bij de vraagtekens, neem dan contact op met onderstaand contactadres.
Eerder geplaatste Fotorubrieken

Hieronder kunt u kiezen uit welk jaar u de fotorubrieken wilt zien met omschrijving. De eerste fotorubriek dateert van 12 januari 1978. Deze rubrieken zijn eerder verschenen in ons plaatselijk blad "DEUSONE". Wij hopen u er een plezier mee te doen om deze rubrieken nog eens te kunnen bekijken.
"Fotostichting Diessen"

Fotostichting Diessen © 2020 GH.
20200112
Reacties zijn altijd welkom via Contactformulier of e-mail info@fotostichtingdiessen.nl of facebook of via telefoonnummer 013 5042413.
Cadeautip:

De Jonge Wacht voor het patronaatsgebouw op de hoek Heuvelstraat/Kerkstraat bij de installatie van een aantal nieuwe leden op 8 juni 1941.

De namen: 1. Kees Verhoeven K.z. – 2. Toon van Korven Adr.z. – 3. ? 4. Therus Roozen M.z. – 5. ? – 6. Rector J. Diels – 7. Piet Hoozemans Ant.z. – 8. ? – 9. ? – 10. Giel Vugts W.z. – 11. ? – 12. Wim Vugts Adr.z. – 13. Wil van Strijdhoven – 14. meester Willem Kόhne – 15. Kees Robben – 16. Wim Spaninks – 17. ? – 18. ? – 19. Jan Klein Gunnewiek – 20. Co Schepens Adr.z. – 21. ? – 22. ? – 23. ? – 24. ? – 25. Gust de Vries – 26. Janus van Heerbeek – 27. ? – 28. Harrie van Gils – 29. Piet Bekkers W.z. – 30. Jos (?) van Bijsterveldt – 31. Jos (?) Diepstraten – 32. ? – 33. ? – 34. Toon van Nieuwkuijk – 35. ? – 36. ? – 37. ? – 38. Toon Smetsers – 39. Sjef Vugts Adr.z. – 40 Janus van Dal. 41. ? .