FOTORUBRIEK nr. 1096
Bijgaande foto van de operette Repelsteeltje werd in 1948 gemaakt in het voormalige patronaatsgebouw, dat tot 1973 op de hoek Kerkstraat/Heuvelstraat stond. Repelsteeltje werd opgevoerd door alleen maar jongens onder leiding van meester Broos, onderwijzer aan de Diessense jongensschool. Er mocht van de kerk destijds niet gemengd toneel gespeeld worden, dus alle rollen, ook die van meisjes, werden door jongens gespeeld. Toch was er één meisje, Rietje van Bijsterveldt, dat met bijzondere toestemming van de pastoor mee mocht spelen. Zij speelde de rol van prinses.
Het patronaat was van 1909 tot begin jaren ’60 het sociaal-culturele centrum van Diessen. Alle grote bijeenkomsten en vergaderingen werden hier gehouden. In  Hers en geens dur Diessen deel 28, dat de komende maand wordt gepresenteerd en dat vanaf 16 november weer verkrijgbaar is, wordt de geschiedenis van het patronaat en de vele activiteiten die er plaatsvonden aan de hand van vele foto’s beschreven.
Eerder geplaatste Fotorubrieken

Hieronder kunt u kiezen uit welk jaar u de fotorubrieken wilt zien met omschrijving. De eerste fotorubriek dateert van 12 januari 1978. Deze rubrieken zijn eerder verschenen in ons plaatselijk blad "DEUSONE". Wij hopen u er een plezier mee te doen om deze rubrieken nog eens te kunnen bekijken.
"Fotostichting Diessen"

Fotostichting Diessen © 2020 GH.
20201018
Reacties zijn altijd welkom via Contactformulier of e-mail info@fotostichtingdiessen.nl of facebook of via telefoonnummer 013 5042413.
Cadeautip:

Spelers (allemaal jongens met pruiken) van de operette Repelsteeltje die in 1948 werd opgevoerd in het patronaat te Diessen.

Reacties

We kregen geen reactie op onze vraag naar namen bij FR 1095, de foto van de historische optocht tijdens het 1600-jarig bestaan van Diessen in 1970. Wél kregen we een reactie op deze foto van GertJan van Heijst, Turkweg 3 in Baarschot. Hij herkende het houten huisje op de wagen. Hier volgt zijn reactie:

‘Vorige week werd mijn oog getrokken door een foto in Fotorubriek 1095: een houten huisje dat op een van de wagens stond van de historische optocht t.g.v. ‘Diessen 1600’. Na afloop van de festiviteiten heeft de vorige bewoner (mevr. Blaupot) van ons boerderijtje (Turkweg 3) het huisje gekocht en werd het als klein schuurtje in de tuin gezet. Het heeft nog lange tijd dienst gedaan in onze tuin. Helaas trad het verval in en ongeveer 8 jaar geleden was het bouwwerkje dusdanig vervallen dat het niet meer veilig was. Het werd toen gesloopt. Jammer, maar we hadden geen andere keus. Het schuurtje was jarenlang een oase voor allerlei fauna variërend van muizen tot bijzondere vogeltjes die er graag in nestelden.’

Op onze nieuwe website www.erfgoeddiessen.nl leest u meer over onze stichting, die een voortzetting is van Fotostichting Diessen.

Stichting Erfgoed Diessen kan uw steun gebruiken

Hebt u uw stem nog niet uitgebracht voor de Rabo ClubSupport-actie? Dan is het een goed idee om uw stem te geven aan onze Stichting Erfgoed Diessen ter ondersteuning van hun project. Dat betreft de onthulling van de ’12 mei 1940-brug’ waarvoor onze stichting financiële steun hard nodig heeft. Op de site van de Rabobank leest u meer bijzonderheden over dit project.

Fotostichting Diessen

V.l.n.r. Jan van Gijsel – Kees Persoons – ? - ? – ? – met hermelijnen cape Jan Spieringhs – geheel rechts ?.