Eerder geplaatste Fotorubrieken

Hieronder kunt u kiezen uit welk jaar u de fotorubrieken wilt zien met omschrijving. De eerste fotorubriek dateert van 12 januari 1978. Deze rubrieken zijn eerder verschenen in ons plaatselijk blad "DEUSONE". Wij hopen u er een plezier mee te doen om deze rubrieken nog eens te kunnen bekijken.
"Fotostichting Diessen"

Fotostichting Diessen © 2019 GH.
20190921
Reacties zijn altijd welkom via Contactformulier of e-mail info@fotostichtingdiessen.nl of facebook of via telefoonnummer 013 5042413.
FOTORUBRIEK nr. 1069
3 Oktober 1944, dit jaar 75 jaar geleden, was de dag dat Diessen door Engelse troepen werd bevrijd van de Duitsers. Ruim een week eerder, op zondag 24 september 1944, werd de kern van Diessen getroffen door een groot drama. Op die dag verloren zeven Diessenaren het leven na bombardementen door de geallieerden.

Het bombardement op Diessen begon omstreeks zeven uur ’s ochtends en zou, met kleine tussenpozen, enkele uren aanhouden. Het doel van de beschietingen was de observatiepost van de Duitsers in de kerktoren uit te schakelen. Die post diende zowel het Duitse artillerievuur te leiden als om geallieerde activiteiten waar te nemen. De toren zelf werd echter niet geraakt. Wel werd de omgeving van de kerk in een straal van 200 meter bezaaid met granaten. De schuilkelder op de binnenplaats van de boerderij van Jan Vingerhoets (op de hoek van de Kerkstraat en de Heuvelstraat) werd door een voltreffer geraakt. Het drama was groot. Van de zestien personen die zich tijdens de aanval in de schuilkelder bevonden, bleken er vijf direct te zijn overleden: Jan Vingerhoets met twee van zijn kinderen (de vijfjarige Sjaantje en de zeven maanden oude Cornelis), de twee weken oude Paulus van den Bergh en diens grootmoeder Pauw van Gool-de Kort. De zwaar gewonde vrouw van Jan Vingerhoets, Miet Vingerhoets-Timmermans, en Miet van den Bergh-van Gool (de moeder van Paulus) overleden nog dezelfde dag.

In het oorlogsboek ‘In bange en in blije dagen’ (uitgegeven in 1995) staat een ooggetuigenverslag van pater Fidentius van Beers, assistent bij pastoor Van der Linden, die als een van de eersten bij de schuilkelder aankwam en hulp verleende. In het dagboek dat hij in de laatste oorlogsdagen schreef (van 16 september tot 2 november 1944) noemt hij 24 september ‘Dies ater’, ongeluksdag.
Cadeautip:
-
Het echtpaar Jan en Miet Vingerhoets-Timmermans met hun kinderen (v.l.n.r.) Rietje, Janus, Corry en Sjaantje. De beide ouders en Sjaantje verloren bij het bombardement hun leven.