FOTORUBRIEK nr. 1080
We kregen geen enkele reactie op de foto in FR 1079 van de vier kinderen in carnavalskostuum uit 1958. Waarschijnlijk is de foto door Gust de Vries niet in Diessen gemaakt.
Deze foto is gemaakt op 2 april 1966 bij een boerenovertrek van de Boerenleenbank. Die verhuisde toen van een kantoortje van de Boerenbond op de hoek Julianastraat/Laarstraat naar een nieuw kantoor aan de Echternachstraat. ‘Kassier’ Harrie van Gils wilde oude tradities graag levend houden en vroeg daarom aan de buurt de bank over te huizen met een boerenovertrek. Dit folkloristische gebeuren is overgebleven van de gewoonte dat de buurtschap de nieuwe bewoners verwelkomt door hen op te halen in de buurt of dorp dat ze gaan verlaten, hun hele bezit op karren te laden en vervolgens naar de nieuwe woning te rijden. De verhuizende familie, in dit geval het bestuur van de bank, nam plaats in een met bloemen en papieren kroon versierde huifkar. De ontvangende nieuwe buurt, de Echternachstraat/Laarstraat, probeerde de kroon te beschermen. Buurtbewoners van de oude buurt (de Julianastraat) stonden geheel volgens traditie op de loer om in een onbewaakt ogenblik de kroon te bemachtigen, wat na enige tijd ook lukte. Trots brachten de veroveraars de kroon terug, die vervolgens teruggekocht werd voor bier. We zien hier de oude buurt, jongemannen uit de Julianastraat, in café Verhoeven, terwijl ze kennelijk al goed van het bier geproefd hebben.
In ‘Hers en geens dur Diessen’ deel 17 (2009) vindt u in het hoofdstuk ‘Boerenovertrek van de bank in 1966’ een complete fotoreportage, bestaande uit 32 zwartwit foto’s, beschreven door Resie van Korven-van Gils. Dit boekje is nog verkrijgbaar bij onze stichting.
Eerder geplaatste Fotorubrieken

Hieronder kunt u kiezen uit welk jaar u de fotorubrieken wilt zien met omschrijving. De eerste fotorubriek dateert van 12 januari 1978. Deze rubrieken zijn eerder verschenen in ons plaatselijk blad "DEUSONE". Wij hopen u er een plezier mee te doen om deze rubrieken nog eens te kunnen bekijken.
"Fotostichting Diessen"

Fotostichting Diessen © 2020 GH.
20200221
Reacties zijn altijd welkom via Contactformulier of e-mail info@fotostichtingdiessen.nl of facebook of via telefoonnummer 013 5042413.
Cadeautip:

Bier voor het veroveren van de kroon bij café Verhoeven na de boerenovertrek van de Boerenleenbank in Diessen op 2 april 1966.

Wie zien we hier?

Achterste rij v.l.n.r. Ad Vugts – ? - Fons de Loos -  Ad Heuvelmans – Rien Schilders - ? - ? – Jan Verhoeven – Kees Jansen – Janus Plasmans – Wim Jansen – Rien Kroot – Ad Jansen.

Midden v.l.n.r. Jac Vingerhoets – Toon Reijrink – Bart Kroot.

Voorste rij v.l.n.r. Frans van Gestel – Jozef de Loos- Ed van Spreeuwel – Henk Vingerhoets.