Eerder geplaatste Fotorubrieken

Hieronder kunt u kiezen uit welk jaar u de fotorubrieken wilt zien met omschrijving. De eerste fotorubriek dateert van 12 januari 1978. Deze rubrieken zijn eerder verschenen in ons plaatselijk blad "DEUSONE". Wij hopen u er een plezier mee te doen om deze rubrieken nog eens te kunnen bekijken.
"Fotostichting Diessen"

Fotostichting Diessen © 2019 GH.
201911201
Reacties zijn altijd welkom via Contactformulier of e-mail info@fotostichtingdiessen.nl of facebook of via telefoonnummer 013 5042413.
FOTORUBRIEK nr. 1074
Een halve eeuw geleden zag onze omgeving er totaal anders uit. Onderstaande foto zou nu niet gemaakt kunnen worden. Niet alleen is het klooster (rechts op de foto) in 1986 gesloopt, ook is deze omgeving anno 2019 volledig volgebouwd. De foto is rond 1970 genomen ter hoogte van de huidige kruising Acacialaan/Wilgenlaan. De Acacialaan is genoemd naar de oude en zeldzame acacia die hier voorheen stond. Op het weiland op de voorgrond is later de Gildeweide aangelegd, die in eerste instantie overigens de akkernaam ‘Kalverweide’ kreeg.
Cadeautip:

Gezicht op kerk en klooster in 1970.

De gemeente Diessen – en dan in het bijzonder burgemeester Reinders – heeft lange tijd sterk gepromoot dat er woningen werden gebouwd aan de noord- en westzijde van de Gildeweide. De diepe achtertuinen van de woningen aan de Heuvelstraat boden daarvoor voldoende ruimte. Doel was de levendigheid van de Gildeweide te vergroten en het tot een echt dorpsplein te maken. Ondanks de bouw van enkele woningen is dat doel nooit bereikt. Wel moest de weg die aan de noordkant van de Gildeweide was aangelegd een naam krijgen. Na enige discussie koos de raad niet voor de historische naam ‘De Clinckhamer’. Evenmin voor een naam die herinnerde aan de Tweede Wereldoorlog, zoals ‘Jan de Vrieslaan’ of ‘3 oktoberlaan’ (datum in 1944 dat Diessen is bevrijd). In  plaats daarvan werd gekozen voor Torenlaan. Jan de Vries, het enige militaire oorlogsslachtoffer uit Diessen, kreeg een paar jaar later alsnog zijn eigen straat. Overigens is ook een straat naar hem vernoemd in de Haagse wijk Ypenburg, die is aangelegd op de plaats van het voormalige vliegveld, waar Jan ook gesneuveld is.

Deze en tal van andere interessante gegevens over de straatnamen in Diessen, Haghorst en Baarschot kunt u lezen in deel 27 van Hers en geens dur Diessen. Auteur Wil Vennix belicht in het boek de achtergronden van de straatnamen in onze dorpen en vermeldt daarbij ook allerlei leuke feitjes. Het boek is te koop voor € 8,50.

Hier vindt u ook een formulier om uitgaven van de Fotostichting te bestellen.