FOTORUBRIEK nr. 920

Bijgaande foto van omstreeks 1920 betreft het gezin van Cees (Cornelis) van Helvoirt en Nel (Petronella) van Korven. Via kleinzoon Jan van Helvoirt uit Esbeek kregen we de volgende informatie. De foto is genomen op de binnenplaats van de voormalige nog originele boerderij/herberg van Cornelis van Helvoirt, die door brouwer Wilbort Cools in 1710 gebouwd was. Voor de boerderij op den Heuvel, nu winkelcentrum Dín Heuvel, stonden twee markante lindebomen, die net als de boerderij in 1974 werden gesloopt.

Cornelis was geboren op 3 oktober 1863 en hij huwde op 18 mei 1909 met Petronella van Korven (geb. 26 juli 1880) uit de Baarschotse Heikant (nu boerderij Vennix). Zij kregen 6 kinderen. De jongste, Anneke en later gehuwd met Piet van de Ven uit Vessem alwaar zij een garage stichtten, staat nog niet op de foto.

De anderen van groot naar klein:
Marie, gehuwd met Willem Klessens uit Casteren. Zij bleven in de boerderij/herberg wonen. Toon, gehuwd met Cato van de Laar uit Haghorst. Zij bouwden een boerderij aande Molenstraat. Kee bleef ongehuwd bij Marie wonen. Jan, gehuwd met Cato Lommerse. Zij gingen boeren in de oude hoeve aan het Klein Laar achter het kapelletje (huidige Echternachstraat). Janske, gehuwd met Janus Beex uit Hoogeloon. Daar startten zij een meubelzaak. Marie, Toon en Jan trouwden alle drie op dezelfde dag: 29 april 1941.

Gezin Kees van Helvoirt en Nel van Korven, omstreeks 1920.
V.l.n.r. vader Kees, Marie, Janske, Toon, Jan, Kee en moeder Nel. Anneke, de jongste, staat niet op de foto; was toen nog niet geboren..