"Fotostichting Diessen"

Diessense emigranten in BraziliŽ: paradijs of nachtmerrie?
door Ad Reijrink W.z.
In de jaren '40 en '50 emigreerden in totaal 57 mensen uit Diessen naar BraziliŽ. Ad Reijrink beschrijft de aangrijpende geschiedenis van deze mensen, die alle bestanddelen heeft van een menselijk drama. Wat zo'n fantastische toekomst leek, bleek in de Braziliaanse werkelijkheid voor velen weldra een nachtmerrie te worden.

Ruud Reinders, burgemeester van Diessen 1973-1996
door R.J.G.M. Reinders
De gemeentelijke herindeling ligt alweer elf jaar achter ons en de herinneringen aan het zelfstandige bestaan van Diessen beginnen bij deze en gene dan ook al te vervagen. De laatste burgemeester van Diessen was Ruud Reinders. Op verzoek van de redactie blikt hij openhartig terug op de 23 jaar dat hij eerste burger was van deze prachtige gemeente.

De ontstaansgeschiedenis van het Diessense klooster
door Ad Hoozemans
Bijna honderd jaar lang, van 1888 tot 1986, stond er ten oosten van de kerk een opvallend, groot gebouw: het klooster van de Zusters van Liefde, ofwel het Theresia- of Liefdesgesticht. Ad Hoozemans schetst hieronder de totstandkoming en teloorgang van dit markante gebouw.

Torentje kloosterkapel terug in Diessen
door Ad van Doormaal
Het vorige hoofdstuk beschrijft de ontstaansgeschiedenis van het in 1986 gesloopte klooster. Het torentje van de kloosterkapel kwam in 2006-2007 onverwacht in het nieuws.

Hommage aan Gust de Vries
door Ad van Doormaal
Op 1 juni 2007 overleed Gust de Vries op 90-jarige leeftijd. Hij was niet alleen een humorvolle, beminnelijke man, maar voor ons als Fotostichting Diessen vooral de oorsprong en de bron.

Ongevallen in Diessen in vroeger eeuwen
door Jan van Helvoirt
Ongelukken zijn van alle tijden. Waar anno 2007 het verkeer regelmatig zijn tol eist, waren het vroeger karren, bijlen, brandkuilen etc. die slachtoffers maakten. Jan van Helvoirt dook in de archieven en vertelt over ongevallen in vroeger eeuwen.

Boeken over Baarschot, Haghorst en Diessen
Eerder verschenen in de serie 'Hers en geens dur Diessen'