‘HERS EN GEENS DUR DIESSEN’ deel 24 komt eraan!

Op zondag 20 november a.s. wordt deel 24 van ‘Hers en geens dur Diessen’ officieel gepresenteerd. De presentatie vindt plaats tijdens een bijeenkomst in Ontmoetingscentrum Hercules. Ontvangst vanaf 13.00 uur, aanvang programma 13.15 uur. Iedereen is welkom en de toegang is gratis.

De beide redacteuren Ad van Doormaal en Wil Vennix zullen ingaan op de inhoud van het boekje, maar ook op drie mijlpalen die de Fotostichting Diessen de komende tijd gaat behalen: op 4 december bestaat de stichting 25 jaar, begin 2017 verschijnt de 1000e Fotorubriek en najaar 2017 deel 25 van Hers en geens dur Diessen.

De presentatie zal muzikaal worden opgeluisterd door Rian van Nieuwkuijk. Rian is een dochter van Toon van Nieuwkuijk, die veel over de Diessense geschiedenis heeft geschreven en van wie we dit jaar ook weer een verhaal hebben opgenomen. Rian zal ook het eerste exemplaar van deel 24 krijgen aangeboden.

Deel 24 van Hers en geens dur Diessen heeft net als de vorige edities een zeer gevarieerde inhoud. De lezer wordt wederom meegenomen op een ontdekkingstocht ‘hers en geens’ door ons dorp:
•    ’t Turkaa: natuurpareltje tussen Diessen en Baarschot: ’t Turkaa is het bosgebiedje ter
      grootte van 10 hectare aan de oostkant van de Reusel tussen Baarschot en Diessen ter hoogte
      van de visvijver. Als natuurgebied is het van groot belang vanwege zijn diversiteit aan planten en
      dieren. Ad van Doormaal beschrijft in dit artikel de cultuur- en natuurhistorische waarde van ’t
      Turkaa.
•    De Klippel: Diessenaar Adriaan Vingerhoeds, bijgenaamd De Klippel, vocht in de Slag bij
      Waterloo tegen Napoleon maar dat kostte hem wel zijn linkerbeen. Terug in Diessen pakte hij zijn
      oude stiel van timmerman en orgelbouwer weer op. Zijn lotgevallen inspireerden Cees Prinsen tot
      een geromantiseerd levensverhaal. Ton Derks leverde er op ons verzoek vijf mooie tekeningen bij.
•    “Komt die mof met zijn hond voorbij…”: Ook 70 jaar na de Tweede Wereldoorlog komen er
      af en toe nog nieuwe verhalen uit die bewogen tijd naar boven. Onlangs overleed Ton Woltering,
      die anderhalf jaar ondergedoken heeft gezeten bij de familie Spanjers aan de Lage Haghorst. Sjef
      Verhoeven verzamelde informatie en bijzondere foto’s over Ton en zijn kornuiten, Wil Vennix
      schreef er dit hoofdstuk over.
•    Armenzorg in Diessen; van bedeling naar bijstand: Pas een halve eeuw kennen we de
      bijstand als overheidsvoorziening. Van de vroege middeleeuwen tot 1965 was de zorg voor de
      minderbedeelden in handen van de Tafel van de Heilige Geest en de Huisarmen. Hans
      Schoenmaker beschrijft hoe deze eeuwenoude instellingen in Diessen functioneerden.
•    Van Vastenaovend naar Carnaval: Carnaval in de voormalige gemeente Diessen is nog niet zo
      oud. Hoewel er vanaf de jaren ’20 van de vorige eeuw al wel Vastenaovend werd gevierd, daags
      voor Aswoensdag, vóór het begin van de veertigdaagse Vastentijd, is er pas vanaf begin jaren ’60
      sprake van een enigszins georganiseerde vorm van carnaval. Ad van Doormaal probeert in dit
      hoofdstuk de oorsprong van deze traditie in onze drie kernen te achterhalen.
•    'n Wandeling naar de Haghorst: In de delen 18 en 19 van deze serie heeft u kennis kunnen
      nemen van de de jeugdherinneringen van Toon van Nieuwkuijk (Diessen 1920 - Bergeijk 2007).
      Toon heeft nog veel meer geschreven, over de Tweede Wereldoorlog en over Diessen in de jaren
     ’20 en ’30. In dit hoofdstuk vertelt hij beeldend over een wandeling in zijn jeugd naar Haghorst.
•    Van Wolfsdonk naar Westerwijk: Jan van Helvoirt neemt ons in dit hoofdstuk mee op een
      wandeling door het Diessen van weleer. Hij start bij Wolfsdonk (tegenover Huiske ten Halve) en
      gaat via de Waterstraat naar de Westerwijk. Tal van interessante families, gebouwen en verhalen
      passeren de revue.

Deze verhalen worden royaal geïllustreerd met fraaie foto’s, waarvan het merendeel nooit eerder is gepubliceerd. Het fraaie boekje kost slechts € 8,50 en voor diezelfde prijs zijn ook de delen 1 tot en met 23 nog verkrijgbaar. Wie meerdere exemplaren koopt, krijgt korting. Koopt men 5 boekjes of meer, dan kosten deze per stuk € 7. Bij aanschaf van minimaal 10 boeken € 6 per stuk. Het boek is vanaf 21 november te koop, o.a. bij de Heb!, tapperij/feesterij Bij Verhoeven, café D’n Horst en kantoorboekhandel Swaanen.

"Fotostichting Diessen"
Persberichten over het boek "Hers en geens dur Diessen deel 24"