OUD-DIESSENSE ANTOINETTE RIJK (105) OVERLEDEN

Op 25 juli jl. is in haar Franse woonplaats Saint Cyr sur Loire Antoinette Cholin-Rijk overleden. Zij is op 14 januari 1914 in Diessen geboren en heeft dus de gezegende leeftijd van 105 jaar bereikt.

Haar vader Adriaan Rijk was één van de Zeeuwen die ruim honderd jaar geleden naar Diessen kwamen. Rijke Zeeuwen kochten en pachtten hier toen - onder meer via de “Zuid-Bevelandsche Landbouw-Onderneming De Toekomst N.V.” - honderden hectares spotgoedkope heidegrond op om die ‘op Zeeuwse wijze’ te gaan ontginnen. De ontginningen waren uiteindelijk geen succes en omstreeks 1921 emigreerde de familie Rijk naar Frankrijk. In Frankrijk trouwde dochter Antoinette met André Cholin en kreeg met hem twee kinderen. Ze was tot het eind helder van geest en had nog herinneringen aan haar vroegste jeugd in Diessen.

In deel 21 van Hers en geens dur Diessen beschreef Wil Vennix de boeiende geschiedenis van de Zeeuwse ontginners in Diessen, die behalve in enkele boerderijen met typisch Zuid-Bevelandse kenmerken ook nog voortleeft in de benaming ‘De Toekomst’ voor dit gebied. Een bewerking van zijn artikel is later geplaatst in het tijdschrift 'de Spuije' van de Heemkundige Kring De Bevelanden.

Puur toevallig kwam Hers en geens dur Diessen 21 kort voor Antoinettes 100ste verjaardag uit. Door bemiddeling van haar neef Martien Rijk en Wil Vennix was dit voor onze toenmalige burgemeester Ryan Palmen deze Diessense van geboorte op hartelijke wijze te feliciteren met haar eeuwfeest. Zijn felicitatiebrieven en het vriendelijke antwoord van Antoinette kunt u nalezen op http://www.fotostichtingdiessen.nl/05_Antoinette_Cholin.html (fotostichtingdiessen.nl en dan kiezen voor 'verhalen')
Links Antoinette Rijk, rechts haar zuster Nelly (geboren 1923) in januari 2011
Antoinette Rijk, geboren in Diessen 14 januari 1914, overleden in St. Cyr sur Loire Frankrijk op 25 juli 2019. De foto is van plm. 2011.
Antoinettes moeder Magdalena Maria Goense, geboren te Ovezande in 1885 en overleden te Montigny les Cormeilles (F) in 1979. Ze overleefde haar man maar liefst 39 jaar.
Antoinettes vader Adriaan Cornelis Rijk, geboren te Goes in 1881, overleden te Gardefort (F) in 1940. Hij was één van de leidende personen bij het Zeeuwse ontginningsproject in Diessen en directeur van de N.V. De Toekomst.