Diessense van geboorte Antoinette Cholin-Rijk 100 jaar

Eind november is deel 21 van Hers en geens dur Diessen gepresenteerd. In dit deel heeft Wil Vennix de bijzondere geschiedenis van “De Toekomst” beschreven. Bijzonder, omdat Zeeuwse beleggers (rijke mosselkwekers), boeren en arbeiders honderd jaar geleden de Diessense heide hebben ontgonnen. Ze waren hier maar een jaar of tien, er werd veel heide ontgonnen, maar ook veel verlies geleden. Vandaar de titel van het hoofdstuk: Het verleden van de Toekomst; Zeeuws kapitaal begraven in Diessense zandgrond.

Eén van de leidende figuren in de
                                                                              ontginningen was Adriaan Rijk, directeur
                                                                              van de Zuid-Bevelandsche
                                                                              Landbouw-Onderneming “De Toekomst
                                                                              N.V.”
, welke vennootschap hier
                                                                              vele honderden hectares in eigendom en
                                                                              pacht bezat, vooral langs de weg van
                                                                              Diessen naar Middelbeers. Via Martien Rijk
                                                                              (neef van Adriaan Rijk) kwam Wil er
                                                                              achter dat een dochter van Adriaan,
                                                                              Antonia (op z’n Zeeuws Tannetje
                                                                              genoemd en op z’n Frans Antoinette) op
                                                                              14 januari 1914 te Diessen is geboren en
                                                                              afgelopen week dus 100 jaar is geworden!

Antoinette verhuisde in 1921 naar Frankrijk, toen haar familie uit Diessen vertrok (de ontginningen waren zoals gezegd minder voorspoedig verlopen dan was gedacht). Ze trouwde in Gardefort met de aldaar geboren André Cholin en kreeg met hem twee kinderen. Thans is ze woonachtig in Saint Cyr sur Loire. Haar neef Martien Rijk meldt dat ze ondanks haar gevorderde leeftijd nog 100% bij de tijd is. Ze is niet meer mobiel, maar woont nog wel zelfstandig, dankzij een zorgzame dochter aan de overzijde van de straat. Ze spreekt bij gelegenheid van bezoek uit Nederland nog behoorlijk (oud) Zeeuws en kan het Nederlands ook nog wel een beetje lezen. Ze herinnert zich nog zaken uit haar vroege jeugd in Diessen, onder andere de ultramoderne reuzenschuur, waar de koeien naar believen water hadden op elke locatie, revolutionair voor die tijd. Ook de brand in 1921 weet ze zich nog te herinneren.

Puur door toeval valt het artikel in Hers en geens dur Diessen min of meer samen met Antoinette’s 100ste verjaardag. Voor burgemeester Palmen was dit gegeven aanleiding om deze Diessense van geboorte op hartelijke wijze te feliciteren met haar eeuwfeest, zie bijgaande brieven in het Nederlans en het Frans. Verder bijgaand (recente) foto’s van Antoinette en van haar ouderlijke boerderij ‘De Toekomst’.

Klik hier voor vergroting
Klik hier voor het bedankbriefje